Wij hebben Gert van t’Hof, een presentator bij NOS Studio Sport. Het gaat over het algemeen over zijn ervaringen als stadsredacteur in Bergen op Zoom, bij RTV Rijnmond en bij NOS als presentator.

De dikgedrukte tekst zijn onze vragen, de gewone tekst zijn de antwoorden.

Hoe lang werkt u al voor NOS?I

Ik werk al sinds augustus 2013 voor NOS Studio Sport (Ondertussen bijna 10 jaar, red.). Ik presenteer ook al sinds 1994 radio en televisie.

Is het niet heel spannend om programma’s te presenteren?

Het is heel spannend om voor de eerste keer een programma te presenteren, maar als je het spannend blijft vinden, is het natuurlijk ook niet goed. Het is een beetje alsof je iets spannends vaak doet. Het wordt vanzelf minder spannend tegen de tijd dat je het vaker doet. Soms hebben mensen die worden geïnterviewd echt plankenkoorts als ze voor het eerst op landelijke televisie komen. Dan moet ik ze proberen te kalmeren en ze een beetje te helpen. Het is ook wel overweldigend als je voor het eerst in een studio zit, aan een tafel om geïnterviewd te worden met allemaal cameramannen om je heen.

Hoe was het om stadsredacteur te zijn voor Bergen op Zoom?

Ik heb ooit stage gelopen bij het Brabants Nieuwsblad, bij BN DeStem. Toen ben ik daar een paar maanden gebleven, en was ik uiteindelijk ook stadsredacteur voor Bergen op Zoom. Het is ook niet zo moeilijk, want je hoeft niks zelf te verzinnen. Het enige wat je hoeft te doen is verslag doen van actuele situaties, bijvoorbeeld in de politiek of bij een natuurramp. Het gekste wat ik heb gedaan voor BN DeStem was verslag doen van een rugbytoernooi, het was heel raar, maar ook een leuk toernooi.

U heeft de Europacupfinale in 2002 gepresenteerd, hoe was die ervaring?

Het was in de Kuip, tegen Borussia Dortmund. Toen werkte ik nog voor RTV Rijnmond. De sfeer was ook heel bijzonder, want het was in Rotterdam, waar alle Feyenoord-supporters wonen, en het is dan heel speciaal als je erbij mag zijn en dan zelfs televisie te maken. Het was ook heel spannend, want je hoopt natuurlijk dat ze winnen, maar je moet ook gewoon commentaar geven en een uitzending maken. Je hebt ook een spannende uitzending, omdat je niet weet of het een feest wordt of dat het heel bedrukt wordt omdat ze hebben verloren. Uiteindelijk is het natuurlijk goed afgelopen en hebben we er een lange uitzending van gemaakt met alle spelers die voor de camera werden geïnterviewd. Ik ben wel zelf ook een fan van Feyenoord

Heeft het zijn van een presentator invloed op uw dagelijks leven?

Er zitten soms wel inderdaad nadelen aan. Als ik bijvoorbeeld met mijn kinderen ergens naartoe ga en iemand mij herkent als “die presentator van NOS” en ineens een praatje gaat maken of een foto of handtekening wilt, is het niet zo handig. Op zich valt het wel mee. Als je je zelf wel goed gedraagt doen mensen ook normaal tegen jou. Het is natuurlijk ook gewoon een baan, alleen het is een baan waarvoor je goed moet oefenen en op nationale televisie komt, dus mensen herkennen je soms.

Wat is het bijzonderste dat u ooit op tv heeft gepresenteerd?

Ik ben ooit voor RTV Rijnmond naar New York gevlogen, twee dagen na 9/11 (de ramp bij het World Trade Center en het Pentagon, red.). Dat was het heftigste wat ik ooit heb meegemaakt en gezien. Ik heb toen ook mensen moeten interviewen, dat is heel heftig (veel van die mensen hadden ook mensen verloren, of hun werk, of hadden het allemaal zien gebeuren, red.).

Gemaakt door: Astin, Lotte en een klein beetje credits aan Lena (omdat ze het niet helemaal heeft verpest)