Het HB-café is een lokaal waar hoogbegaafde leerlingen kunnen komen onder schooltijd.

We hebben een leerling geïnterviewd over het HB lokaal. Deze leerling is zelf hoogbegaafd. In dit artikel kom je te weten wat hij/zij daarvan vindt en wat ze in het HB-café doen.

Wat doe jij in het HB-café?

“Rustig pauze houden of een spel doen met andere HB leerlingen.” (monopolie/schaken)

Waarom denk je dat jij dit wel mag als HB leerling en andere leerlingen niet?

“Het HB-café is niet alleen voor hoogbegaafde leerlingen, maar ook leerlingen die snel overprikkeld raken kunnen vragen of ze hier even tot rust kunnen komen. Het is dus vooral bedoeld om minder prikkels binnen te krijgen dan in de kantine/gangen in de pauzes, want hoogbegaafde leerlingen raken wat sneller overprikkeld dan ander leerlingen.”

Hoe vaak kom je ongeveer in het HB-café?

“Eigenlijk iedere pauze.”

Met hoeveel leerlingen zit je hier meestal in de pauzes?

“Vaak is het een groepje van 8,9 á 10 leerlingen.”

Kom je meestal dezelfde leerlingen tegen in het HB-café of wisselt dat?

“Meestal wel dezelfde personen, maar niet iedereen komt er elke pauze.”

Denk je dat dit onze school speciaal maakt?

“Ja, want volgens mij kun je op onze school een profiel kiezen die speciaal is voor hoogbegaafde leerlingen.”

Het volgende interview is met drie leerlingen die niet hoogbegaafd zijn, maar wel een mening over het HB-café hebben. Welke mening dat is? Dat lees je hieronder!

Wat vinden jullie van het HB-café?

Goed en niet goed. We vinden het goed dat hoogbegaafde leerlingen tot rust kunnen komen in het HB-café, maar we vinden het ook niet goed, omdat deze leerlingen meestal minder contact hebben met kinderen uit de klas.”

Als je zelf hoogbegaafd zou zijn, denk je dat je het HB-café fijn zou vinden?

“Wij denken dat we dit wel fijn zouden vinden.”

Vinden jullie dat het onze school speciaal maakt?

“Nee, als ik hoogbegaafd was denk ik dat ik liever niet in dit lokaal zou zitten, maar eerder bij de rest in de kantine gaan zitten.”

Vinden jullie het goed dat het HB-café er is?

“Ja hoor.”

– Julia, Nanne, Estella en Julia